zaterdag 6 december 2008

Za 6 dec


We slapen uit, nog nagenietend van het heerlijke feestje gisteren. In de voormiddag gaan we naar boven om het volgende feestje vanavond voor te bereiden: we zullen de Finse onafhankelijkheid vieren… In gala! Dus beginnen we om alle jurken, schoenen en juwelen bij elkaar te leggen, zodat iedereen een goeie outfit kan samenstellen.
Daarna gaan we op school oefenen, en het lukt nu al een pak beter. Ik speel vooral toonladders, dat helpt om er sneller terug in te komen, en zowel het gevoel in mijn hoofd als mijn klank verbeteren met de minuut.
We komen af langs de bloemenwinkel om een boeketje te kopen voor Julia, zij heeft immers nog niets gekregen voor haar verjaardag. En daarna is het hoog tijd om ons klaar te maken voor het feest!
Iedereen is prachtig opgekleed, en we maken van de gelegenheid gebruik om een stel chique groepsfoto’s te maken. Dan begint de avond met een Finse maaltijd, een stoofpotje met aardappels en zalm, en als dessert gegrilde platte kaas met bessengelei. En daarna komt de echte viering. De Finse meisjes spelen een trio van Sibelius, en zingen Finlandia uit volle borst. Liina en Kaisa geven wat uitleg over wat er precies gevierd wordt – zijnde de onafhankelijkheid van Rusland in 1917 – en dan heffen we het glas, en is het gewoon feestje verder, natuurlijk wel met Finse muziek. Omdat ik nog steeds antibiotica neem, drink ik geen alcohol, en dat is op zich prima. Maar tegen middernacht is de rest van de groep veranderd in een lallende bende, dus gaan Sophie en ik maar liever slapen!

Geen opmerkingen: