zaterdag 30 augustus 2008

Za 30 aug

Zoals voorspeld is het vandaag prachtweer, en daar wil ik erg graag van profiteren om nog eens wat buiten te zijn in de zon, want erg lang zal dat hier niet meer kunnen. Maar eerst een beetje aandacht voor het kotleven: we ontbijten samen en maken afspraken over poetsen en afval sorteren, en we gaan meteen aan de slag. De hele verdere voormiddag wordt er gepoetst, en Peter en ik brengen een eerste bezoekje aan ons ‘miliöhus’, dat is een kleine barak waar we ons afval mogen deponeren in maar liefst 7 verschillende containers. (dat is wel even wennen: het sorteersysteem is erg anders dan in België, zo moeten vb. melkdozen bij het karton). Ook in mijn eigen kamer had ik tot nu toe alleen nog maar het hoogst nodige gekuist, en op een bepaalde manier vind ik het nu erg leuk om het hier proper en mooi te maken.
Zodra alles citroenfris geurt,
vertrek ik blij gezind naar de zee met Hilde en Gijs, een vriend van haar die aan de universiteit komt studeren. We zijn duidelijk niet de enigen die het een fijne dag vinden om buiten te komen: heel Malmö wemelt van jonge gezinnen, mensen met honden, fietsers, lopers, kayakkers,… Maar we bemachtigen toch een gezellig plekje aan de zee. Of liever: boven de zee! Van strand is hier geen sprake; de zee slaat tegen hoge rotsen aan. Maar rondom de rotsen zijn op verschillende plaatsen houten terrassen gebouwd, waar je lekker je handdoek kan uitspreiden. Van ieder terras vertrekt er een pier, met op het einde een trapje aan elke kant, waarlangs je het water in kan. En dat is natuurlijk ook ons plan: zwemmen! De zon schijnt prachtig, het is vrijwel windstil en er is geen wolkje aan de hemel, dus we haasten ons naar de pier en duiken in het water. Valt dat even tegen! Dit is KOUD water! Misschien is het vooral omdat we het niet verwachtten, maar de kou slaat echt op onze longen en het is heel moeilijk om echt te beginnen zwemmen. We blijven net lang genoeg in het water om wat zwemfoto’s te trekken, maar daarna haasten we ons naar de kant om op te drogen. Zo in de zon zitten we echt zalig, en het geplons van de iets dapperdere Zweden blijft ons de rest van de namiddag enorm aantrekken, maar alleen Gijs waagt zich na een paar uur nog aan een tweede duik. Het valt me op dat hier heel veel oudere mensen zijn, en dat iedereen er behoorlijk fit en mooi bijloopt – ze komen ook echt allemaal om te zwemmen, te wandelen of om met de hond te spelen… Ik begin te vermoeden dat gezondheid hier echt een deel uitmaakt van de traditionele levensstijl!

Tegen de zonsondergang fietsen we naar huis (mijn licht werkt nog niet en ze zijn hier nogal streng qua verkeersregels), langs het mooie ‘Kungspark’. De fietspaden zijn trouwens heel mooi aangelegd en goed gescheiden van de auto’s; er zijn zelfs kleine wegjes parallel met de gewone straten speciaal voor fietsers – helaas staan die niet allemaal op de kaart en durf ik ze nu nog niet altijd te gebruiken…
Terug thuis zet ik dit verwenweekend gewoon verder: een lange, warme douche, een lekker maaltje, een spelletje kaart met een kopje thee, en daarna lekker lang slapen, zonder wekker!

Geen opmerkingen: