woensdag 15 april 2009

Woe 15 april

Mijn uitdaging voor vandaag tijdens het oefenen heet concentratie. Ik merk niet zo vaak dat ik daarop zou moeten werken, want in de meeste andere taken – en voor zover ik me kan herinneren, ook vroeger op school, of tijdens het blokken voor de univ – vind ik het vrij makkelijk om me te concentreren op iets. Maar bij het oefenen is dat een heel andere zaak. Ik kan eigenlijk zelfs geen toonladder uitspelen zonder al na een noot of vijf te merken dat ik niet meer geconcentreerd ben. Of liever, dat ik niet weet waar mijn concentratie is. Moet ik naar de klank luisteren, of naar mijn boog kijken, of voelen wat mijn vingers doen, links of rechts? Daarbij komt het enigszins monotone (wat een prachtig eufemisme haha) geluid van een toonladder, waardoor het nog moeilijker wordt om erbij te blijven. Het is dus zaak om mijn aandachtspunten steeds te verleggen, en niet op alles tegelijk te willen letten. En tegelijk ook om in die wirwar aan gedachten niet opeens ergens aan te gaan denken dat niet eens met cello spelen te maken heeft. Want ik betrap me er op dat dat ook vaak gebeurt, en zelfs dikwijls rondom dezelfde noten – heel simpel, een slechte gewoonte dus!
Daarop wil ik dus vandaag werken, maar eigenlijk moet ik, in de laatste voorbereidingsfase van mijn concert, ook mijn stukken gewoon doorspelen, zonder ergens te stoppen, ongeacht wat er misloopt. Dus ook als mijn concentratie wegglipt…
Ook voor het kwartet is het vandaag tijd om het hele stuk eens door te spelen. Het is een lang stuk, en we hebben het nog nooit eerder gedaan – het neemt veel tijd in beslag, en zelfs met twee repetities per week komen we er nu pas aan toe om het toch eens te proberen. En omdat het de eerste keer is, mislukken een aantal trekken dan ook jammerlijk, dat kan bijna niet anders. Toch ben ik vrij optimistisch achteraf: we geraken steeds weer bij elkaar, we zijn erg goed op elkaar ingespeeld, en als we niet te hard moeten tellen of elk op onze noten letten, is het ook echt genieten om samen te spelen. En als wij er op het podium plezier aan beleven, dan moet dan in de zaal toch ook wel doorklinken?

Geen opmerkingen: