vrijdag 30 januari 2009

Vrij 30 jan

…en toen waren we weer met twee! Om in Stockholm te geraken, moeten we allebei rond acht uur ’s ochtends thuis vertrekken. Ik met de X-2000, de ‘supersnelle’ trein vanuit Malmö, Jeroen met Ryanair vanuit Girona. Dat de trein zo snel rijdt, zou je niet meteen zeggen. Het landschap glijdt rustig voorbij, en je ziet heel mooi hoe het vlakke landschap van Skåne overvloeit in heuvelachtige naaldbossen, met hier en daar een besneeuwd meertje. Maar mijn evenwichtsorgaan steekt een stokje voor verdere aardrijkskundige genietingen: terwijl de trein normaal het enige vervoermiddel is waar ik zonder problemen kan lezen en rondlopen, ligt mijn maag nu al na een klein uurtje helemaal overhoop – zo snel rijdt hij dus toch wel. En hij gaat ook extra scheef hangen in de bochten, waardoor zelfs naar buiten kijken maar weinig helpt. Na vijf uur misselijkheid en verveling ben ik dan ook dolblij om voet aan wal te kunnen zetten in Stockholm.
Ons hotel is een gerestaureerde boerderij, aan de rand van de stad. Ernaast ligt een groot park met een op dit moment volledig dichtgevroren meer, en langs een brede boulevard kom je in het centrum terecht. Het is al bijna avond als we daar belanden, en we zijn erg moe van de reis, dus veel sightseeing is er vanavond nog niet bij, maar wat doet dat ertoe, we zijn tenminste weer bij elkaar!

Geen opmerkingen: