zaterdag 17 januari 2009

Za 17 jan

Vandaag wil ik opnieuw beginnen met het marathonschema. Het is nu zo ontworpen, dat ik in het weekend de langste dagen doe, omdat het dan zoveel eenvoudiger is om een goede klas te vinden, zelfs zonder onmenselijk vroeg te moeten opstaan. En zo loopt het vandaag precies… Ik weet goed wat doen, dus het is niet zo moeilijk om de uren vol te krijgen. Maar mijn conditie – zowel fysiek als mentaal – ontbreekt nog een beetje, dus ik hou het bij ‘maar’ vijf uur.
Dan ga ik (het begint een gewoonte te worden) naar boven om daar te koken; de rode kool was in reclame in de groentewinkel, en de Finse meisjes hebben dat nog nooit gegeten! Dus geef ik vandaag kookles. En in ruil krijg ik achteraf een lesje Fins; een aantal woorden hebben ze er tijdens de afgelopen maanden al ingestampt, maar nu neem ik er voor het eerst een papier bij. Hoe zit dat nu net met die zestien naamvallen? Heel uitgebreid wordt het voorlopig niet, maar wat dacht je van: ‘minä haluan pupun’, ‘kauan elaköön Suomi’, ‘hän haluaa seitsemän vauvaa’, en vooral ‘mun mummoni muni mun mammani, mun mammani muni mun’! (en ik weet wel degelijk wat het allemaal betekent!!)

Geen opmerkingen: