dinsdag 25 november 2008

Di 25 nov

Voor de verandering blijf ik vanochtend eens thuis studeren. Dat is wel wat moeilijker om me te concentreren, maar veel rustiger qua opstaan en ontbijt.
Het begint al een eentonig plaatje te worden qua verslag hier, maar de les van Hege is weeral eens geweldig. We werken iets minder lang dan vorige week, maar wel op precies dezelfde manier. Een klein stukje muziek, misschien maar tien maten, die we helemaal tot in de puntjes uitkuisen. Ze laat me heel vrij qua interpretatie, zolang ik maar bewust en duidelijk doe wat ik wil. Maar het gaat er net om, om dat duidelijk te maken. En dat doet ze via techniek – net als Despalj vroeger, en dat is precies wat ik zo geweldig vind aan hen. Ik wil geen eindeloze discussies over dynamiek of boogstreken als het niet goed klinkt, maar wel uitleg over waar het misloopt: te plotse positiewisselingen, of een ongecontroleerde beweging in de boog, … Het leuke daaraan – voor mij toch – is dat muziek maken heel praktisch wordt, en dat motiveert me geweldig om veel te oefenen, zelfs ‘saaie’ toonladders.

Geen opmerkingen: