maandag 10 november 2008

Ma 10 nov

Het oefenschema staat vandaag op ‘rustig’, drie uur zal genoeg zijn, maar een deel daarvan wordt natuurlijk het examen, dus helemaal vakantie is het ook niet.
’s Ochtends hebben we ergonomieles, altijd leuk om mee wakker te worden. We doen een heel aantal oefeningen met armen en schouders, die zouden moeten dienen om je ademhaling dieper te maken, maar voor mij doen ze gewoon pijn – mijn spieren zien weer wat af van zo plots terug in gang te schieten na Barcelona… Oppassen geblazen!
Ik ga thuis middageten, en probeer alles heel rustig aan te doen. Daarna opwarmen, en inspelen met het kwartet, en dan is het examen. Alhoewel, examen kan je het eigenlijk niet noemen. Het is in niets te vergelijken met wat ik in Brussel gewend ben…
We mogen inspelen terwijl de ‘jury’, bestaande uit slechts twee leerkrachten, in de cafetaria koffie gaat drinken. Als ze terugkomen krijgen we elk een hand, en ze vragen hoe we heten en wat we graag willen spelen vandaag. Beethoven dus, eerste Razumovsky kwartet. Ooh, wat hou ik van dat stuk, zegt de ene leraar tegen de andere… Partituren hoeven ze niet. We spelen, en als we klaar zijn, komen ze weer naar voren, en beginnen te vertellen hoe geweldig ze het vonden, en wat ze genoten hebben van ons te horen spelen. Een paar tips voor het geval dat we verder zouden willen werken aan dit stuk, maar niet de minste kritiek of negativiteit…
Meteen na het spelen repeteren we Haydn, en nu zie ik ook dat helemaal zitten – zelfs als we niet goed spelen, zal het nooit vervelend of stresserend worden! We spelen het een paar keer door; we weten wat we willen, en veel helpt het nu toch niet meer om verbeten te gaan repeteren. Maar zelfs van dat doorspelen ben ik moe, ik heb nog niet echt de kans gehad om terug reserve op te bouwen. Gelukkig heb ik genoeg geoefend voor vandaag, en mag ik gewoon lekker naar huis, eten, slapen.
Ik kook en eet samen met Julia, en we blijven nog heel lang zitten neuzen in een kerstcatalogus voor kinderen – met alle verhalen van hoe we thuis kerst vieren, welke poppen we vroeger hadden, wat voor kerstboom we het mooist vinden,…

Geen opmerkingen: