donderdag 11 september 2008

Do 11 sep

Ook deze tweede oefen-dag vliegt voorbij. Tot mijn grote opluchting voel ik enkel wat gewone spierpijn van gisteren. Om de hele dag te kunnen oefenen, kan je niet anders dan veel aandacht besteden aan ontspannen en stretchen. En dat is gemakkelijker, doordat ik voornamelijk technische oefeningen doe, zonder de stress van stukken te moeten voorbereiden voor examens of concerten. Het mist zijn effect niet – mijn hoofd is op het einde van de rit toch vermoeider dan mijn lichaam.
Om aan vijf à zes uur geconcentreerd oefenen te komen, heb ik ongeveer negen klokuren nodig, om voldoende pauzes te kunnen nemen. Dat is vandaag een beetje nipt, want om 19u is er afgesproken aan het Konserthus, om voor de eerste keer naar het Malmö Symfonieorkest te gaan luisteren. Het Konserthus is een mooi, modern gebouw, waar de belangrijkste concerten doorgaan, en vanavond kunnen we niet wegblijven: drie studenten van de Högskolan spelen er hun examenconcert, met als dirigent Hege’s collega, cellodocent Mats Rondin. We krijgen de vioolconcerten van Kabalewsky en Shostakovich te horen, en Schlelomo van Bloch. Er is veel volk in de zaal, en het is een erg enthousiast publiek. De sfeer is ook een beetje minder stijf dan ik in Brussel gewend ben; er is een presentator die van tijd tot tijd grapjes maakt, en Mats wordt na de pauze even voor een babbeltje aan de micro gevraagd – dat zie ik in het PSK niet meteen gebeuren…
De solisten overtuigen me spijtig genoeg maar half. Je hoort wel dat ze alledrie degelijk spelen, maar in Kabalewsky zitten behoorlijk wat valse noten, en Schlelomo spreekt me op muzikaal vlak niet echt aan.
Wel overtuigd ben ik door het orkest! Het zal wel beroepsmisvorming zijn, maar het feit dat er in verhouding lekker veel celli en bassen zitten, die laatste zelfs op een eigen klankversterkend podium, bevalt me nogal. Ze hebben – dat ligt natuurlijk aan die uitgebreide bassectie – een prachtige ronde klank, goede solisten bij de blazers, en bovenop een stel knappe jonge slagwerkers J
In mei zullen een aantal studenten van de Högskolan dit orkest mogen vervoegen om samen de zesde symfonie van Mahler te spelen, ik moet dringend eens aan Hege vragen wat ik moet doen om daarbij te mogen zijn!

Geen opmerkingen: